5 slechte gewoontes die je ziek maken in de winter

Meer mensen worden ziek in de winter en dat lijkt nogal logisch. De temperaturen dalen, bijgevolg hebben we sneller kou en moet ons immuunsysteem het bekopen. Maar het zijn deze  5 (slechte) gewoontes die je meer vatbaar maken voor ziektes. 

1. Binnen blijven

Omdat het zo koud wordt buiten, kiezen we er liever voor om lekker ingeduffeld binnen te zitten. Maar het is ook niet de bedoeling dat je jezelf binnen opsluit, want dat kan negatief uitdraaien. Het is belangrijk om regelmatig buiten een frisse neus te gaan halen. Verlucht je huis en zet de ramen op een kiertje, zo vermijd je microben en de verontreiniging van je interieur.

2. Besmetting via de handen

We vergeten het wel al eens, maar je handen wassen is noodzakelijk om gezond te blijven. Griep- en verkoudheidsvirussen kunnen namelijk ook overgedragen worden via voorwerpen of de handen. Was daarom je handen meermaals per dag, langer dan 40 seconden, met water en zeep. Voor en na het koken, eten, gebruik te maken van toiletten en publieke voorwerpen vast te nemen.

3. Slechte eetgewoontes

Ook al maken ongezonde gerechten je niet meteen ziek, ze kunnen wel de kans verhogen. Naast de ernstige ziektes die een slechte eetstijl op lange termijn kan veroorzaken, denk maar aan diabetes of kanker, zijn er op korte termijn ook typische winterkwaaltjes. Om verkoudheid, griep en andere ongemakken in de winterperiode te voorkomen, kies je best voor een gezonde levensstijl waar je veel groenten, fruit, eiwitten en goede vetten naar binnen speelt. Vergeet ook niet veel water te drinken.

4. Te weinig nachtrust

Ons lichaam krijgt terug energie en herstelt zichzelf 's nachts, daarom is het extra belangrijk om genoeg te slapen. Je moet in vorm zijn om al die virussen te ontwijken! Een studie heeft bewezen dat mensen die minder dan 7u per nacht slapen drie keer zoveel kans hebben om een verkoudheid op te lopen.

5. Stress, stress, stress

Cortisol, een hormoon dat wordt geproduceerd als reactie op stress, kan een verzwakking van het immuunsysteem veroorzaken: het lichaam wordt vatbaarder voor allerlei soorten ziektes. Ook verkoudheid hoort hierbij, dus probeer stressvolle situaties te beperken. Ontspan!

  • Lap, nu ben ik weer verkouden

    De overgang van warm naar koud weer, met andere woorden de overgang van de zomer naar de herfst kunnen we last hebben van deze temperatuurschommelingen. Klachten als zere keel, hoofdpijn, vermoeidheid en lopende neus komen dan vaker voor. 

    Wat is een ‘verkoudheid’?

    Een verkoudheid word veroorzaakt door honderden verschillende pathogenen.Pathogenen zijn bacteriën, schimmels, sommige virussen en eencelligen zoals malariaparasiet. Al deze vormen kunnen een verkoudheid veroorzaken. Het is eigenlijk een ontsteking aan het slijmvlies in de neus, de bijholten en de keel.

    Jammer genoeg is het heel gemakkelijk door te geven. Iemand die verkouden is zit gemiddeld meer aan zijn neus of houd zijn hand voor de mond bij het niezen. Niet iedereen wast dan direct zijn handen waardoor je elk jaar wel kans hebt om verkouden te worden.

    Met als gevolg dat je hees wordt, oorpijn krijgt, last hebt van een loopneus of zwaar moet beginnen hoesten.

    Wat kan je doen om zelf niet ziek te worden?

    Je kan zelf een hoop doen om besmetting te voorkomen, maar helemaal uitgesloten is dit natuurlijk niet helemaal.

    Hieronder staan een aantal richtlijnen die je in acht kan nemen om een verkoudheid te voorkomen, maar mocht je dan toch verkouden zijn, dan helpen deze tips zeker om verdere besmetting tegen te gaan.

    • Algemene hygiëne in acht nemen, dat wil zeggen dat de handen vaker gewassen moeten worden om besmetting te voorkomen, ook kan je daarvoor de speciale bacterie dodende gel voor gebruiken als er geen water en zeep voor handen is.
    • Deurklinken en het toilet vaker reinigen, daar waar wij dagelijks meerdere keren de deurklink gebruiken en het toilet bezoeken en doortrekken en daarna onze handen wassen is het noodzaak om de kraan en de spoelknop extra te reinigen om besmetting zo veel mogelijk tegen te gaan.
    • Als je moet niezen of hoesten is het beter een zakdoek tegen je mond te houden dan je hand. Mocht je stoffen zakdoeken gebruiken dienen deze regelmatig ververst te worden. Een hele week rondlopen met dezelfde natte zakdoek kan ervoor zorgen dat je minder snel geneest.
    • Onnodig contact met andere mensen vermijden.

    Wat kan ik doen als je toch verkouden bent?

    Het beste wat je kunt doen is uitzieken, dat wil zeggen dat je goed je rust moet pakken en goed naar je lichaam moet luisteren.

    • De symptomen bestrijden, dat kan je doen door middel van stomen boven een kom met heet water met een handdoek over je hoofd met bijvoorbeeld menthol toegevoegd aan het water, maar je kan ook neusdruppels of neusspray gebruiken waarin Xylometazoline is verwerkt, deze stof verminderd de zwelling van het slijmvlies hierdoor ga je gemakkelijker kunnen ademen door de neus. Let wel op! Gebruik de neusspray zeker niet langer dan een week, dit kan anders blijvende schade aan de slijmvliezen veroorzaken.
    • Tevens kan je je weerstand een ‘boost’ geven door het gebruik van Echinacea, wat een natuurproduct is, of kan je Beta-Glucanen gebruiken, deze vind je voornamelijk in haver en gerst.
    • Beta-Glucanen worden gebruikt om het immuunsysteem te stimuleren bij mensen welke een zwakke weerstand hebben, dit in samenspraak met de huisarts.
    • Uiteindelijk gaat een verkoudheid weer vanzelf over, maar mocht deze toch langer aanhouden dan twee weken dan is het natuurlijk altijd raadzaam om de huisarts te contacteren.

  • Hoe versterk je het immuunsysteem voor de winter begint?

    Tijdens de winter is het moeilijk om weerstand te bieden tegen virussen en andere winterkwaaltjes. Daarom is het belangrijk om je immuunsysteem te versterken, vooraleer de winter écht aanbreekt. Als deze niet goed functioneert, zijn we vatbaar voor ziektes en dat willen we nu net vermijden. Zolang dit afweersysteem goed werkt, blijven we gezond. En wij geven je enkele tips die je zeker kunnen helpen.

    Stap 1 : Let op je voeding

    Voeding vecht mee tegen al die virussen. Maar waar moet je rekening mee houden?

    • Eet minder voedingsmiddelen die suiker en vet bevatten.
    • Vervang producten op basis van witte bloem door 'volle' producten.
    • Geef de voorkeur aan olijf- en koolzaadolie.
    • Eet veel meer fruit en groenten.
    • Eet vooral groenten die de reputatie hebben het immuunsysteem te stimuleren: kolen, broccoli en champignons.
    • Look, ajuin, sjalotten mag je in de keuken gebruiken zoveel als je wil.
    • Voeg minstens eenmaal per dag kruiden of specerijen toe aan je gerechten: oregano, tijm, kurkuma...
    • Groene thee bezit antivirale eigenschappen: Je mag dus gerust 3 tot 5 tassen groene thee per dag drinken.
    • Veel vitamine C!

    Stap 2 : Een goede hygiëne

    Verwaarloos je dagelijkse hygiëne zeker niet. Of je nu het openbaar vervoer neemt, op het werk rondloopt of je hobby's uitoefent ... je hoort anderen hoesten, niezen enzovoort. Je kan niet ontsnappen aan deze nest van microben en daarom is het belangrijk om je te beschermen tegen deze vieze beestjes. Hoe ga je te werk?

    • Probeer zoveel mogelijk je handen te wassen als je op openbare plaatsen komt. Maar ook thuis voor en na het eten enzovoort.
    • Vergeet niet je huis elke dag te ventileren.
    • Probeer op koude winterdagen overal je handschoenen te dragen, zeker wanneer je bijvoorbeeld stangen of andere steunen vastgrijpt op de bus. Je kan ook altijd een klein flesje hydro-alcoholische oplossing meenemen in je handtas of broekzak.
    • Poets voldoende je tanden.
    • Maak je nagels ook regelmatig schoon, zodat er niets blijft zitten.

    Stap 3: Homeopathie als preventie

    Voorkomen is beter dan genezen en een homeopathisch geneesmiddel werkt in deze situatie preventief. Er zijn bijvoorbeeld homeopathische korrels die de keel, neus en - oorsfeer beïnvloeden, als het gaat om winteraandoeningen. Als je deze regelmatig neemt, zullen ze de immuunafweer tegen de virussen versterken. Je hebt ook andere homeopathische geneesmiddelen die eerder 'bewakers' zijn en die beschermen tegen de gebruikelijke zwakheden. Ze zijn niet preventief maar als ze regelmatig worden ingenomen, zijn ze er op het moment voor de symptomen opduiken.

  • Glutenintolerantie

    Je komt tegenwoordig meer mensen tegen die een glutenvrij dieet volgen. Maar hoe weet je dat je best gluten uit je leven bant? 

    Wat is gluten?

    Gluten is een eiwit dat van nature voorkomt in tarwe (waaronder spelt en khorasan tarwe), rogge en gerst (gort). Gluten zit ook in producten die van deze granen zijn gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan brood, crackers, pizza, pasta, paneermeel, koek, cake en taart. Het zit ook verstopt in producten waar je het niet direct in verwacht. Bijvoorbeeld in de ingrediënten van soepen (bindmiddel, vermicelli of vlees), in sauzen, sommige snoepjes, ijssoorten en bier.

    Hoe weet je dat je aan glutenintolerantie lijdt?

    De intolerantie voor gluten kenmerkt zich door verschillende aandoeningen, van constipatie tot diarree, een opgeblazen gevoel, darmkrampen, misselijkheid ... Soms zelfs door gewrichtspijn, depressie, jeuk en roodheid. Maar deze symptomen kunnen ook een andere oorzaak hebben en daarom is de diagnose van een gluten-tolerantie zeer moeilijk vast te stellen aan de hand van deze symptomen. Gelukkig is er een bloedtest die specifieke antilichamen detecteert bij een onverdraagzaamheid aan gluten. Als het positief is, dan doet men een biopsie van weefsel van de dunne darm, om de ernst van de schade aan het slijmvlies te beoordelen. Het resultaat zal uitwijzen of je al dan niet een glutenintolerantie hebt.

  • Kinderen & beeldschermen: wat zijn de risico's?

    Als ouder kan je er niet meer omheen, beeldschermen zijn overal en in elke vorm. Televisies, tablets, smartphones, laptops, videospelletjes enzovoort. Schermen overspoelen tegenwoordig de leefwereld van kinderen, maar niet zonder mogelijke gevaren. Wat zijn de risico's en hoe kunnen we de gezondheid van onze kinderen beschermen? 

    Er zijn veel gevaren gebonden aan beeldschermen en deze kunnen gevolgen hebben die nog lang na de kindertijd zullen voortbestaan. Wanneer kleine kinderen te veel voor niet-interactieve beeldschermen zitten, televisie en dvd's, zijn er bepaalde risico's waar je rekening mee moet houden:

    • Het hindert de taalontwikkeling
    • Het bevordert overgewicht in de toekomst
    • Het veroorzaakt aandacht- en concentratiestoornissen
    • Het kan leiden tot een negatieve ingesteldheid tegenover de huidige wereld en maatschappij

    Bij oudere kinderen en pubers zijn er ook enkele factoren die niet vergeten mogen worden. Bovendien gebruiken zij nog meer beeldschermen als de jongere generatie. Het grootste probleem is een mogelijke verslaving. Nog geen enkele studie bij jongeren heeft deze theorie bevestigd, maar het is een gevaar dat je niet uit het oog mag verliezen. Overvloedig schermgebruik kan ook leiden tot:

    • Overgewicht
    • Slaapstoornissen
    • Bevordering vroegtijdige seksuele interesse

    Is het blauwe licht van beeldschermen gevaarlijk?

    Het blauwe licht is overal aanwezig, omdat het deel uitmaakt van het zichtbare spectrum en het ons in staat stelt om kleuren te onderscheiden. De laatste jaren kunnen we LED-verlichting niet meer bannen uit ons gezichtsveld, deze lampen zenden een intens blauw licht uit en zijn onvermijdbaar. Denk maar straatverlichting, openbare verlichting, thuisverlichting ... en natuurlijk zit het intense blauwe licht ook in al onze beeldschermen verborgen. Kortom, we zijn meer blootgesteld aan blauw licht dan vroeger zowel qua duur als lichtsterkte.

    De gevolgen van dit blauwe licht voor onze gezondheid, zijn niet voldoende bekend. Het licht zou mogelijk wel schadelijker zijn bij kinderen dan bij volwassenen, omdat hun ooglens heel doorlaatbaar is. Het kan zo'n 80 tot 90% van het blauwe licht doorlaten. Naargelang ze ouder worden, verandert ook hun ooglens en past het zich beter aan.

    Hoe beschermen?

    Hoe bescherm je de ogen van je kind? Maak gebruik van de volgende tips:

    • Probeer zowel in de kindertijd en puberteit de duur van blootstelling aan beeldschermen te beperken. In de mate van het mogelijke natuurlijk.
    • Hou heel kleine kinderen zolang mogelijk weg van een beeldscherm.
    • Zorg ervoor dat er altijd voldoende afstand is tussen je kind en het scherm. Hou hierbij rekening met de grootte van het scherm en pas eventueel de ondertiteling aan.
    • Verminder de lichtsterkte van de beeldschermen, zeker ‘s nachts, en laat die afhangen van de verlichting in de kamer.
    • Neem regelmatig een pauze om de ogen te laten rusten.
    • Heeft je kind meermaals last van de ogen? Ga dan langs bij een oogarts.
    • Koop altijd LED-verlichting met een lage lichtsterkte.