Waarom komen sommige ziektes meer voor in de winter?

We kunnen er niet omheen, de winter gluurt om de hoek. De temperaturen schommelen rond het vriespunt en we doen een paar laagjes meer aan vooraleer we ons huis verlaten. Maar er gaan jammer genoeg ook meer virussen en ziektes rond in je omgeving ... Daarom brengen we doorgaans een bezoekje meer aan de apotheek in de winter. Maar waarom worden we sneller ziek in de winter? Lees verder voor meer informatie.

Onze gezondheid in de winter

In de winter is ons lichaam zwakker. We hebben meer stress en we hebben minder energie. De afname van onze afweermechanismen zijn voordelig voor bepaalde ziektes. De meest voorkomende ziektes zijn luchtweginfecties (zoals bronchitis, griep, verkoudheid ...) en intestinale ziektes zoals bijvoorbeeld diarree die betrekking hebben tot je maag en darmen.

Hoe beschermen we ons lichaam?

Iedereen heeft ter hoogte van de slijmvliezen kleine haartjes in de luchtpijp die het slijm naar buiten drukken. Bij koudere temperaturen werken deze haartjes minder goed en bereiken de microben ons lichaam. In de winter zijn mensen die vaak binnenshuis in gezelschap van anderen zijn en niet vaak naar buiten gaan, gevoeliger voor microben. Degenen die dus vaak thuis blijven, zullen sneller ziek worden dan personen die vaak activiteiten buitenshuis doen. Het is echter moeilijk om precies te bepalen waarom bepaalde ziektes vaker voorkomen in de winter.

Bacteriële ziekten

Bacteriële ziekten komen vaker voor in de zomer. De hitte geeft vooral de voorkeur aan het voorkomen van salmonella. Deze bacterie kan voedselvergiftiging veroorzaken en komt vooral voor door pluimvee en eieren. Hoge temperaturen hebben voornamelijk negatieve effecten op voedselinfecties. Hepatitis A, leptospirose (een besmettelijke en niet-besmettelijke ziekte die tijdens het baden kan worden verworven) of bepaalde infecties van de luchtwegen zijn andere veel voorkomende ziekten bij warm weer.

Besmettingen

Besmettingen die verspreid worden in de lucht komen vaker voor in de winter, terwijl darminfecties dan weer meer voorkomen in de zomer. In termen van weerstand van ons immuunsysteem, zijn er echter geen grote verschillen tussen de seizoenen. Sommige ziektes die je in de winter oploopt, kan je even goed weer hebben in de zomer zoals bijvoorbeeld de griep. Het hangt allemaal van de concentratie van virussen gedurende het jaar.

  • Aromatherapie: Hoe voorkom je winterziektes dankzij essentiële oliën?

    Voor sommigen klinkt het ietwat zweverig: dat je met essentiële - of etherische - oliën winterziektes kan voorkomen. Maar er is wel wat van aan. Welke oliën kunnen tegen wat helpen? En… Wat zijn dat eigenlijk, essentiële oliën? Kortom: Hoe kan aromatherapie je gezonder de winter door helpen? 

    WAT ZIJN ESSENTIËLE OLIËN?

    Essentiële oliën worden ook wel etherische, vluchtige of aromatische oliën genoemd. Wat zijn het precies? Mengsels van aromatische moleculen die de plant waaruit ze voortkomen kenmerken. Ze worden dan wel olie genoemd, ze bevatten geen vet. De aromatische moleculen worden gewonnen uit verschillende delen van een plant: de bloesem, de vrucht, het zaad, de bladeren, de schil, schors of het hout van de stam of takken of wortels. Naast het feit dat ze gebruikt worden als smaak- en geurstof of soms als conserveermiddel, staan bepaalde essentiële oliën ook gekend om hun alternatieve geneeskrachtige werking. Dat wordt aromatherapie genoemd.

    HOE GEBRUIK JE ESSENTIËLE OLIËN?

    (bron: e-gezondheid.be)

    Je kan essentiële oliën op verschillende manieren gebruiken. Er zijn heel wat technieken om ze in te ademen:

    Je kunt essentiële oliën op een gemakkelijke en praktische manier inademen door enkele druppels op een katoenen doekje of een poreuze steen aan te brengen. Je kunt de lucht gedurende enkele minuten opsnuiven.

    Bij hevigere problemen kun je gebruik maken van vocht. Giet vijf of zes druppels van de essentiële oliën in een kom warm water. Bedek je hoofd met een handdoek en buig je gezicht over de kom. Adem de stoom gedurende een tiental minuten in.

    De meest doeltreffende manier om essentiële oliën te verspreiden in de huiskamer blijft de elektrische verspreider. Er bestaan verschillende modellen voor iedere smaak en budget. Je kiest dan de verspreider naar keuze. Let wel: de temperatuur van de essentiële oliën mag nooit hoger zijn dan 45°C. Vanaf die temperatuur verdwijnen immers de actieve deeltjes. Ook kun jeenkele druppels essentiële oliën in een kom gieten en deze op de verwarming plaatsen.

    TEGEN WELKE WINTERZIEKTES KUNNEN ESSENTIËLE OLIËN HELPEN?

    (bron: e-gezondheid.be)

    Essentiële oliën op basis van naaldbomen en andere aromatische planten zijn efficiënt in de strijd tegen ziektekiemen die vooral problemen veroorzaken in het ademhalingsstelsel. Typische winterziektes als verkoudheid, griep en angina kunnen dan ook een lagere kans op toeslaan krijgen door de oliën:

    • Essentiële olie van grove den kan aangewezen zijn om ademhalingsontstekingen, zoals keel- en neusholteontstekingen, te voorkomen en te behandelen. De olie verzacht het hoesten, net zoals essentiële oliën van Italiaanse cypres. Die wordt bij droge hoest aangeraden.
    • Bij een vette hoest kies je best voor een essentiële olie van eucalyptus radiata. Met zijn antivirale en –bacteriële bestanddelen ontstopt de olie de neus, vermindert hij de loopneus en helpt hij tegen het ophoesten van slijm.
    • Essentiële olie van laurus nobilis werkt doeltreffend tegen virale ziekten, zoals griep, maag-darmontsteking en verkoudheid.
    • Essentiële olie van niaouli maakt luchtpijptakken vrij, vergemakkelijkt de hoest en stimuleert het immuunsysteem.
    • Essentiële olie van gember ten slotte bevat niet alleen stimulerende en prikkelende krachten, maar bestrijdt ook vier soorten bacteriën: streptococcen, staphilococcen, pneumococcen en hemofilus.

  • Hoe behandel je een koortsblaas?

    Iedereen heeft wel eens last van een koortsblaas die doorgaans verschijnt op of rond je lippen. Jammer genoeg zijn deze blaasjes niet enkel hinderlijk, maar ook pijnlijk en besmettelijk. Maar hoe behandel je een koortsblaas?

    Koortsblazen en ons lichaam

    8 op de 10 Belgen zou drager zijn van het Herpes simplex type 1-virus. Wij lopen deze besmetting meestal op in onze kinderjaren, voor onze vijfde verjaardag. Het virus blijft voor de rest van ons leven in ons lichaam sluimeren en wordt tijdens periodes van een verminderde weerstand geactiveerd. Als je een verkoudheid hebt bijvoorbeeld of als je in een langdurige stressvolle situatie zit. Er verschijnt ongeveer twee tot drie keer per jaar een koortsblaas aan onze lippen.

    Symptomen

    • Een tintelend, brandend gevoel dat enkele uren of een dag voor het verschijnen van de blaasjes optreedt
    • Kleine blaasjes, gevuld met een geelachtig vocht, die later korstjes vormen
    • Soms komt er ook lichte koorts bij kijken.

    Voorzorgsmaatregelen

    • Herpes is zeer besmettelijk, dus het is aangewezen om contact te vermijden met deze koortsblaas. Probeer zeker altijd je handen te wassen als je je lippen hebt aangeraakt.
    • Het virus kan verspreid worden door alles wat in aanraking geweest is met een blaasje. Denk aan handdoeken, een scheermachine ... enzovoort.
    • Pruts of krab niet aan de koortsblaas om verdere uitbreiding naar je gezicht of handen te vermijden. Dit kan trouwens ook leiden tot ontsteking van de blaasjes.
    • Koortsblaasjes zijn besmettelijk tot ze helemaal uitgedroogd zijn. Het is dan ook aangewezen om je lippen goed te verzorgen, zowel in de winter als in de zomer. Smeer regelmatig lippenbalsem of een lippenbeschermende crème op je mond.

    Behandeling

    In normale omstandigheden ben je na 7 tot 10 dagen van deze kwaal vanaf. Het is niet meteen nodig om langs te gaan bij je huisarts, maar als het blaasje langer als 2 weken blijft, is medisch advies wel aan de orde.

    Wil je graag zo snel mogelijk van je koortsblaas vanaf? Dan kan je een antivirale zalf in huis halen zodra het blaasje verschijnt. Deze zalf kan de ernst en de duur van de infectie afremmen. Je kan de antivirale zalf oppikken bij de apotheker zonder doktersvoorschrift.

    Wie vaak last heeft van koortsblaasjes kan een oraal antiviraal middel innemen op voorschrift van de huisarts, waarmee je nieuwe opstoten van koortsblaasjes kan vermijden.

  • Hoe hou je het gewicht eraf na een dieet?

    Na een lang en intensief dieet is het je gelukt, je hebt je streefgewicht bereikt en bent eindelijk van die extra kilo's vanaf. Maar wat nu? Hoe behoud je het cijfertje op je weegschaal? Wij geven je enkele tips.

    Blijf in beweging

    Door te blijven sporten, behoud je je spiermassa. Hoe meer deze wordt ontwikkeld, hoe meer calorieën worden verbrand op lange termijn. Zet je sportschoenen niet aan de kant van zodra je dat gouden cijfer op de weegschaal bereikt hebt. Het is belangrijk om je conditie op peil te houden en je spieren te behouden.

    Eet op je gemak en kauw traag

    Wanneer we een razende honger hebben, willen we zo snel dat ene koekje naar binnenspelen. Uiteindelijk zullen we onze volgende maaltijd ook veel sneller opeten. Maar het probleem is dat door sneller te eten, we ook meer gaan eten. En dan volgen jammer genoeg ook die extra kilo's ... Door traag te kauwen, eten we onze maaltijd trager en sturen we verzadigingssignalen naar onze hersenen. Als je je verzadigd voelt, zal je minder snel nog eens je bord vol scheppen.

    Verklein je porties

    Zodra je te veel eet, is er sprake van gewichtstoename. Na een dieet is de uitdaging om je goede eetgewoontes niet op te geven en er mee door te gaan. Maar een halfleeg bord spreekt niet aan. Daarom kan je bijvoorbeeld een kleiner bord op tafel plaatsen, dat je wél mag vullen. Een vol bord stuurt bovendien positieve signalen door naar je hersenen. Probeer wel 's avonds zeker kleinere en lichtere porties te eten.

    Verwen jezelf af en toe

    Ontzeg jezelf niet al je favoriete snacks en gerechten. Het is oké om nu en dan eens te zondigen, je hoeft daarom je dieet niet op te geven. Integendeel, als je jezelf af en toe iets lekker gunt, zal je je dieet ook langer volhouden. Voel je vooral niet schuldig, je hebt recht op een verwennerij zo nu en dan!

    Sla geen maaltijd over

    Lunch overslaan en daarna 2 stukken chocolade eten is absoluut geen goed idee. Sla dan ook nooit een maaltijd over, zeker niet het ontbijt. Want als gevolg zal je bij andere maaltijden dan veel grotere porties eten.

    Plan een weegmoment in

    Kies een vaste dag in de week wanneer je op de weegschaal gaat staan. Een regelmatig weegmoment maakt het mogelijk om je gewichtstoename te volgen en snel te reageren als het de verkeerde kant opgaat.

  • Oogcontourbehandelingen: hoe ga je te werk?

    Wat zijn je oogcontouren en hoe behandel je ze op de juiste manier? Je ontdekt het hier. 

    Wat is een oogcontour?

    Oogcontouren vormen maar een klein deel van ons gezicht en toch zijn ze één van de actiefste delen. Ze maken bijvoorbeeld meer dan 10.000 knipperbewegingen per dag. Naast deze dagelijkse inspanningen is de huid bij de contouren ook nog eens extra gevoelig voor de zon en uv-stralen, omdat de huid hier erg dun is. Daarom zijn de oogcontouren ook één van de eerste plekken waar huidveroudering optreedt en omdat ze vijf keer zo dun zijn als de rest van ons gezicht, ontbreken er de nodige vetcellen die je gezicht een jeugdige look bezorgen. Kortom, de huid rondom de ogen is gevoeliger, kwetsbaarder en vatbaarder voor externe invloeden.

    Hoe vecht je hiertegen?

    De wallen of zakken onder je ogen worden geaccentueerd door vermoeidheid, stress en de tijd. Hoe komt dit? In feite gaat het dan eerder om gezwollen oogleden, wat meestal spontaan verdwijnt zodra je weer voldoende hebt geslapen. Echte oogwallen ontstaan door een ophoping van huid en/of vet in de onderste oogleden. Maar hoe vecht je nu tegen deze kwaaltjes? Door losmakende verzorgingscrèmes aan te brengen op je contouren en voor een gezonde levensstijl te kiezen. Eerste stap? Een goede nachtrust! Probeer ook minder alcohol te drinken en minder zout voedsel te nuttigen. Hydratatie is ontzettend belangrijk, dus ga eerder voor eten dat veel water bevat.

    Tegen donkere kringen

    Donkere kringen zijn vaak erfelijk bepaald maar kunnen ook geaccentueerd worden door stress en vermoeidheid. Ze verschijnen eerst in de hoek van het oog voordat ze zich op de contour verspreiden. De kringen onder je ogen zijn het resultaat van de dunne huid die zich daar bevindt. Om deze te laten vervagen, moet je kiezen voor een gerichte verzorging zoals anti-inflammatoire producten. Wil je eerder natuurlijke kunstjes uitproberen? Probeer dan koude plakjes komkommer op de ogen te leggen voor een halfuurtje, je kan ook hetzelfde proberen met koude lepels.

    Tekenen van vermoeidheid tegengaan

    Roodheid rond de ogen, zware oogleden, je blik vertoont snel vermoeidheid door een overvloed aan stress of een slechte nachtrust. Wil je hier vanaf? Probeer dan zeker genoeg te rusten en wees bereid om hier en daar wat producten in huis te halen. Om van die vermoeidheidsstrepen rond de ogen af te komen, kan je een verstevigende crème aanbrengen in kleine puntjes rond de ogen. Besproei ook regelmatig je gezicht met warm en koud water om die eerste tekenen te doen verdwijnen.